Arta este o minciună care spune adevărul.

Un apartament la
Paris

                 de Guillaume Musso

 

Editura ALL / ALLFA
Data apariției în limba română: 2018
Titlul original: Un appartement à Paris (2017)
Traducere: Liliana Urian
Număr de pagini: 432

 

         Guillaume Musso, cel mai bine vândut autor francez, nu scrie literatură franceză, ci tipice bestselleruri americane altoite cu referințe culturale europene, tot așa cum cel mai popular regizor din Hexagon, Luc Besson nu a făcut în viața lui un film clasic franțuzesc, ci doar blockbustere americanizate.

Este o rețetă a succesului care nu avea neapărată nevoie și de locații sau personaje americane, dar în cărțile lui Musso ele apar întotdeauna, în diferite combinații aventuroase ori maritale pe axa ParisNew York orașul luminilor (iubirea ce i-a fost sortită din naștere) și metropola luminițelor (de care s-a îndrăgostit pasional).

         Un apartament la Paris, unul dintre cele mai recente romane ale sale (minunată inițiativa editurii All de-a ni le oferi pe toate, în integrala deliciilor semnate Guillaume Musso), are vaste incursiuni în cultura elitistă europeană, dar nu atât în cea existentă, ci mai degrabă într-una reconstruită în stilul ei, explorându-i nu atât panteonul artistic real, cât mecanismele interioare. Principala atracție a cărții rămânând, ca în orice alt volum al scriitorului, reacția psihologică umană la contactul intim și personalizat cu un mister tulburător.

un_apartament_la_paris-c1-3d

        Totul începe cu un apartament parizian, prea idealizat și idilic pentru a nu ascunde secrete, ce este închiriat dintr-o greșeală informatică, de două ori, tocmai în aglomerata perioadă din preajma Crăciunului. Cum fanii romanelor precedente ale lui Musso știu, autorul adoră să se joace cu destinele personajelor sale și cu erorile de sistem, de data aceasta încurcătura inexplicabilă provocând improbabila întâlnire dintre două personalități puternice și explozive, dar diametral opuse în concepții și felul de a percepe viața.

Madeline Greene este o încă tânără polițistă londoneză, cu experiență profesională britanică și americană, care a decis să renunțe la serviciu și să înceapă o nouă etapă a vieții sale. Dincolo de dezechilibru-i existențial provocat de bilanțul dezamăgitor al realizărilor proprii și de sechelele cazurilor de crimă anchetate, combativitatea, curajul și curiozitatea i-au rămas caracteristice – defecte profesionale sau puncte forte – și în viața civilă.

Gaspard Coutances, mizantrop  dramaturg de succes internațional, revenit la Paris pentru a scrie într-o liniște lipsită de tentații noua sa operă teatrală, trăiește aproape în afara societății, cât mai departe de tot ceea ce detestă: oamenii, tehnologia și sentimentalismul.

Fascinantul apartament pe care ajung să-l împartă temporar cei doi protagoniști ne dezvăluie povestea șocantă a unui al treilea personaj, faimosul pictor Sean Lorenz, fostul proprietar al locuinței – odată atelierul lui de creație. Disperarea unui mare artist care simțea că se îndepărtează de sensul vieții și-al artei, după pierderea copilului său de doi ani, Julian, răpit și asasinat în mod oribil. Lupta părintelui îndurerat cu demonii interiori – o perioadă de zbucium irațional care pare să fi lăsat totuși în urmă trei ultime valoroase tablouri, înainte ca inima chinuită să-i cedeze definitiv, în timp ce încă făcea cercetări despre sfârșitul băiețelului său…

Cu fiecare amănunt suplimentar pe care Madeline și Gaspard îl descoperă, se simt absorbiți irezistibil într-o tot mai complicată investigare în echipă a șirului de taine din jurul dispariției ultimelor tablouri ale lui Sean Lorenz și a crimei care a răvășit existența artistului. O căutare a adevărului, în care fiecare dintre cei doi detectivi de conjunctură, cu atâtea probleme personale, speră să găsească și o parte din răspunsurile pe care le doresc pentru propria viață.

Panoramic view on Eiffel Tower on a snowy winter evening (Paris, France).

        Intersectările multor povești diverse și a nenumărate legături ascunse între diferite elemente care capătă treptat rol de indicii fac parte din stratagema utilizată de Guillaume Musso pentru a menține cititorul în tensiune, pe mai multe piste destinate să se contopească într-o unică, neașteptată și năucitoare enigmă.

Valurile consecutive de revelații din roman creează senzația de mistere cuprinse în alte mistere și îl transformă pe acesta într-un thriller în thriller, unde chiar când ajungi să crezi că jocul e spre sfârșit, realizezi că tocmai a fost restartat, cu o miză și mai dramatică.

Față de alte opere ale autorului, se observă o îndepărtare intenționată de orice gen de componentă fantastică strecurată în acțiune, singurele ecouri ale înclinațiilor sale spre supranatural păstrându-se în premisa inițială, provocată de coincidență, și într-o viziune onirică vagă, care poate fi atât a trecutului, cât și a viitorului.

Gaspard și Madeline, prin agitata lor colaborare, înaintează pe urmele unui copil mort, tulburând amintiri despre traumele lor din copilărie sau imagini ale copiilor pe care puteau să-i fi avut într-o variantă mai reușită de destin.

Simpatică ideea lui Musso de a presăra în text mici referiri la alte cărți ale sale, însuși volumul de față fiind un fel de spin-off pentru romanul Chemarea Îngerului, în sensul că au o protagonistă comună, pe Madeline, chiar dacă aici o regăsim mult schimbată, dar nu apare niciun alt soi de legătură între cele două titluri, se pot citi separat.

paris 4

        Arta este în tot și în toate – în Un apartament la Paris. O junglă culturală luxuriantă plină de culori vii, dar și de umbre sinistre, cucerind fiecare peisaj urban și accentuând scenografic dramatismul poveștii.

New Yorkul și Parisul se unesc iar, magnetizate, într-o istorisire a lui Musso care captivează pictural, cu nuanțele ei tenebros însângerate și trecerile de la înfiorătoare întunecimi abisale la luminozitatea intensă a iubirii.

 

images (3)

 

Romanul Un apartament la Paris poate fi comandat pe site-ul
editurii ALl.

 

download

Reclame